Vel blåst Norgesmesterskap 2023

Postet av Stavanger Roklub den 18. Sep 2023

15. – 17. september ble Norgesmesterskapene i roing arrangert på Årungen rostadion utenfor Oslo. Og roere fra Stavanger Roklub tok nok en gang med seg edelt metall og gode plasseringer med hjem til Stavanger.

Gull i 1x: Jørgen

Hele 5 gull, 1 sølv og 4 bronse ble fangsten etter tre dager med roing i fint høstvær og gode forhold på nasjonalanlegget.

I klassen U19 gutter singelsculler ble det et velfortjent gull og Norgesmesterskap til Jørgen Helliesen Frøystein. Jørgen har vært i toppskiktet gjennom hele sesongen, men aldri kommet helt øverst på pallen. I lørdagens finale var Jørgen suveren!

I klassen Para singelsculler kvinner ble det NM-gull på Ragnhild M. Jacobsen og sølv til Hedda Haldorsdottir. I klassen Para dobbeltsculler ble det gull og Norgesmesterskap på Hedda og William Middelthon. Sistnevnte tok også NM-gull i klasse Para singelsculler menn – i strålende sol ble William og Stavanger Roklub historisk: For aller første gang i Norges Roforbunds historie ble det gjennomført Norgesmesterskap i para singelsculler for menn!

Gull i para 1x og 2x: Ragnhild, Hedda og William

Teresa Shevchuk, Ingrid Floen, Marie Grøsfjeld og Julia Grønnestad ble Norgesmestere da de var aller sterkest i motvinden i klassen U19 dobbeltfirer. Sammen med Elsa Størseth Andreassen, Frida Vengnes, Imme Hoekstra, Oline Borthen Solberg og Liva Grønnestad som styrmann ble det også en fin 3. plass for jentene i den klassiske åtter-klassen.

Gull i 4x: Theresa, Ingrid, Marie og Julia

Vi er godt fornøyd!

– Norgesmesterskapet er viktig for Stavanger Roklub og vi setter oss alltid høye mål for våre roere i denne regattaen. Resultatene denne helgen viser at vi lykkes i år igjen – vi ble den femte beste klubben i mesterskapet og det må vi være fornøyd med. Stavanger Roklub hører absolutt med i norgestoppen i roing!

Takk til alle utøvere, trenere, ledere og sjåfører for denne gang! Og husk at det er bare en uke til Norgesmesterskapet for ungdom! Og en stor takk også til fotograf André Meling.