Svein Olav Jonassen har gått bort

Postet av Stavanger Roklub den 11. Okt 2023

Vi har mottatt den triste beskjeden om at Svein Olav Jonassen er gått bort. Svein Olav døde 4. oktober, 77 år gammel.

Svein Olav rodde hver mandag og torsdag kl. 19 med Old-boys-gjengen, som har "Distansemerket" som sitt årlige mål.

Fra 1894 til 1973 hadde Stavanger Roklub tatt en bronse i OL i Antwerpen i 1920 og 12 NM-gull.

Svein Olav, sammen med flere, ble enige om at de ønsket en endring. Deres ambisjoner var større enn historien, men den hadde konsekvenser. Svein Olav ble sendt på trenerkurs og inngikk et samarbeid med Viggo Winter, som ble en mentor for både Svein Olav og klubben. Første "svenneprøve" ble NM i 1973, hvor klubben tok to NM-gull i junior.

Resultatene fra 1973 til 2023 er en gedigen opptur: 93 NM-gull, 3 VM-gull, 3 VM-sølv, 2 OL-sølv, 1 OL-bronse og flere medaljer i nordiske og europeiske mesterskap. Med noen opphold har han årlig hatt 15-20 timer per uke i følgebåten som trener, sparringspartner og mentor for de andre klubbtrenerne.

Svein Olav hadde flere klubb-/kombinasjonslag han trente til representasjonsoppgaver. Senest i år, under Coupe de la Jeunesse i Amsterdam, hadde han ansvaret for en U19 4XW, og under U23 EM i Tyskland for Caroline i D1X.

Han gledet seg til å komme hjem fra Spania i februar, da han igjen skulle starte sesongen i følgebåten.

Vi lyser fred over Svein Olavs minne, og våre tanker går til Liv, Sven Erik, Pål, Jone og resten av familien.