Gratulerer med dagen, Stavanger Roklub!

Postet av Egil Alv Andreassen den 9. Apr 2024

I dag feirer vi at en av Norges eldste roklubber og en av Stavangers mest tradisjonsrike og lengstlevende idrettsklubber fyller hele 130 år!

Helt siden 1894 har vi drevet etter en filosofi som sier at vi har og skal alltid ha, plass for alle; vi satser både på å ha en allsidig bredde og på å ha alltid ha noen i toppen, som vil utfordre eliten. Og det har vi fått til, i dag feirer vi rett og slett 130 år!

Klubben har i over hundre år sendt ut unge roere over hele verden – roere som har tatt med seg hjem medaljer fra både Norgesmesterskap, Nordiske mesterskap, VM og ikke minst OL.

Tilveksten er også god, våre juniorer er mange og de gjør det bra. Og det blir også oppstart av roskole – for både nybegynnere ungdom og voksne –i jubileumssesongen, så det er ingen grunn til å vente med å bli med å ro.

Her kan du lese mer om den spennende historien til Stavanger Roklub fra historiker Erling Jensen. Eller du kan gå inn i klubbens rike billedarkiv og både se og lese mer om Stavangers nest eldste idrettslag her.

Gratulerer med dagen, og ja – vi har tenkt å holde på i 130 år til. Minst!