Viktig melding til alle som var i Stavanger Roklub 8. januar.

Postet av Styret 2024 den 9. Jan 2022

I går, 8. januar, fikk Emily positivt svar på en antigen hurtigtest. Hele familien tok deretter PCR-test og venter pt på svaret på denne. I og med at Emily ikke hadde symptomer, deltok hun på treningen lørdag formiddag/hadde mulig nærkontakt med dem som var i klubben. Disse skal alle ha fått beskjed direkte.

Viktig informasjon om rutiner ved smitte/mulig smitte i klubben:

Stavanger Roklub følger myndighetenes anbefalinger og retningslinjer – og de gir følgende viktige informasjon om hva som regnes som nærkontakt ved mulig smitteutbrudd:

Nærkontakt defineres som:

• kontakt med andre personer med mindre enn 2 meters avstand i mer enn 15 minutter, eller
  • direkte fysisk kontakt med andre personer, eller
  • direkte kontakt med andre personens sekreter (f.eks. spytt, snørr og tårer).

Dersom du var i roklubben i går, lørdag, og defineres som nærkontakt under et av disse punktene så er du i smittekarantene.

NB! Det er viktig å presisere her at du er det som kalles øvrige nærkontakter og:

– kan avslutte karantenen i arbeids- eller skoletiden ved negativ test tatt tidligst 3 døgn etter nærkontakten. Dette innebærer at man kan gå på skole eller jobb, men fortsatt må være i karantene på fritiden.

– kan avslutte karantenen på fritiden ved negativ test tatt tidligst 7 døgn etter nærkontakten.

NB! Det er ellers noen viktige unntak i forbindelse med hvem som må i smittekarantene i retningslinjene. Blant annet kan:
– De som er under 18 år eller elev i videregående skole, og ikke husstandsmedlem eller tilsvarende nære den smittede være unntatt smittekarantene.

Vi ber dere alle sjekke både reglene, unntakene og øvrige retningslinjer fra Helsedirektoratet her.

All trening er avlyst inntil videre, og trenerne vil komme tilbake med ytterligere informasjon om hva som skjer i kommende uke i kveld/morgen tidlig.

9. januar,

Styret

Definisjon av nærkontakt fra Helsedirektoratets hjemmesider.